fredag 26. februar 2010

'Adam'


Ja, nå kom jeg i stuss, for jeg leser i Damms Roseleksikon at 'Adam' (1838) ofte beskrives som "den første stilkrosen" som man dyrket fram i Europa, og er fortsatt en av de beste stilkrosene. Altså: glem 1867. Den dufter sterkt og remonterer.
Men hallo, denne klatrer i et oliventre? Ja, i hagen til Helga Brichet gjør den det. Den ligger i Umbria.

Jeg kan legge til at det var et lavt oliventre. Men det var da minst et par meter høyt. "Plantehøyden er avhengig av vekstforholdene,: ikke mer enn 1 m som busk i kalde strøk" står det. Ellers 2m. Herdighet H2.
Jeg har H2 roser i hagen min, får se om de overlever denne vinteren.
Et alternativ til 'Adam' er 'Penny Lane' som i det minste er H3, det er et frøbarn av 'New Dawn'.

1 kommentar:

  1. Fantastisk bilde! Dette var en aldeles skjønn rose av typen 'sukk hjerte men brist ikke'. Og så lekker den var innimellom de grågrønne olivnebladene! Det høres jo helt vilt ut at en stilkrose klatrer! 2 meter er jo en anseelig høyde for en stilkrose må jeg si :) Tvi tvi med overvintringen!

    SvarSlett