onsdag 4. august 2010

'Felicia'


'Felicia' er en av Pembertons moschatahybrider fra 1920-tallet, nærmere bestemt 1928, og det er en av mine desiderte rosefavoritter. På grunn av duften, sterk, fruktig gammeldags rose, fordi den remonterer og blomstrer på årets greiner, i klaser hvor det hele tiden kommer til nye knopper. Høy sjarmfaktor, med andre ord. Jeg plantet den tidlig i fjor sommer og i vinter frøs den ned til bakken, så jeg hadde ikke store forhåpninger. Men jeg ville vært fornøyd om dens opptreden i fjor bare hadde vært som sommerblomst.
Blomsten her er en enkelt fra en klase hvor det hele tiden er minst tre nyutsprungne. Glasset som den står i, er fra samme periode, og er i samme fargesjattering. Fant det hos Maritastiftelsen i Markveien for ca 10 år siden.

5 kommentarer:

  1. "Felicia", et vakkert navn på en vakker rose =) Den var simpelthen nydelig! Tåler den dårlig kulde, siden den frøs ned i vinter? Rett nok var det kaldt veldig lenge i vinter, så på den måten var det en streng vinter da! (Jeg har skrevet denne bak øret!)

    SvarSlett
  2. Den er ikke av de aller mest hardføre, H3, men forrige vinter var jo litt spesiell for rosene. Den ble nok reddet av det tykke snødekket.

    SvarSlett
  3. Det var da en utrolig lekker rose, og et kjempeflott bilde! Lurer på om ikke den også må på den allerede lange ønskelisten for roser :-)

    Men, du burde legge inn rosebildet ditt i månedens konkurranse på Moseplassen (http://moseplassen.com/2010/08/froken-rose-2010-konkurranseutlysning/)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset. Ja, jeg vil prøve å kapre en av de flotte premiene på Moseplassen, men ikke nødvendigvis med dette bildet. (Og så vil jeg prøve å kapre henne som gevinstansvarlig for Oslo og omegn roseforening.) -))

    SvarSlett
  5. Så lekker rose, og et helt nytt bekjentskap for meg :)
    Kjempehyggelig at du er med på konkurransen.

    SvarSlett