søndag 16. januar 2011

Geum rivale


Enghumleblom vokser nesten som ugress i hagen min. Er det ikke en av grunnene til at jeg liker ugress?
Nederst i hulveien som går forbi her, er det en kjempebestand.

For et par år siden oppdaget jeg også noen eksemplarer av den gule Geum urbanum, kratthumleblom på nordsiden av huset.
Jeg kan ha anskaffet noen frø til den tidligere, men jeg tror heller den vokser vilt her. Det fins endel kultivarer av Geum rivale, men er det noen av dem som er finere enn den ville, opprinnelige? Jeg plantet en i fjor med fylte, oransje blomster. Og så fins det jo en alba-variant, den må jeg prøve å skaffe.

1 kommentar:

  1. En veldig hyggelig påminnelse! Den hvite har stått på ønskelisten tidligere, tror kanskje jeg skulle ta en liten frø-nett-titt. Og en som het Leonardo?

    Gratulerer med Rosebladjobben, forresten. Jeg gleder meg til å få resultatene i posten :-)

    SvarSlett