fredag 4. februar 2011

'The Alexandra Rose'



'The Alexandra Rose' (Austin 1992) er en fantastisk rose: Den har enkle blomster, så hver blomst varer ikke særlig lenge, men det kommer stadig nye. Jeg opplever den som "evigblomstrende" - i den korte sommersesongen, vel å merke. Den er sunn og frisk, aldri noe tull med den, vokser godt og er hardfør. Den har visstnok noe alba-blod i seg, det er godt gjort å krysse fram noe slikt. Fargesjatteringene er helt spesielle, hovedinntrykket er blekt oransje/aprikos. Om den dufter? Det er jeg ganske sikker på. Men jeg husker ikke så godt duften dens. Det er noe jeg skal sjekke nærmere til sommeren. Gleder meg til den kommer i blomst igjen.

Av og til blir den mer varmrosa i fargen, det har trolig med temperaturen å gjøre:

4 kommentarer:

  1. Aleksandra Rose står på min ønskeliste for 2011. Gartneren har lovet å skaffe den til meg.. gleder meg. Den er helt annerledes enn de andre Austinrosene jeg har, men jeg ble betatt da jeg første gang såg bildet av rosen og den vakre fargesjatteringen.Det lyser av den.. Derfor var det kjekt å lese ditt innlegg. Ha en god helg!

    SvarSlett
  2. Hej Monella!
    Mycket vacker ros!
    Med tiden har det blivit så att de enkelblommande rosorna har tagit plats framför de dubbla...
    Mmm. Får kanske skriva den också till årets LISTA...Men först får vi se om det blivit några hål efter vintern...
    Ha det got!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  3. Hei, takk for kommentarer.
    'The Alexandra Rose' kan vel kanskje betraktes som en remonterende utgave av 'Shropshire Lass' (?)
    http://www.marthastewart.com/plant/rosa-shropshire-lass
    Den kom på markedet i 1968, men gjenblomstret ikke og var kanskje ørlite mer fylt. Jeg har sett den hos Dag Lyngar - smellvakker rose, og ganske høy/stor/imponerende.

    SvarSlett
  4. Vakker! Jeg har planta den hos mor mi, hun er også meget betatt.

    SvarSlett