tirsdag 8. februar 2011

'Belle de Crecy'


'Belle de Crecy' er en gallicarose som kom på markedet i 1829.

Det er en av de mørke, med farge som kan varierer en hel del etter hvor langt framskreden blomsten er. Fargen er altså skiftende i seg selv, og den kan bli helt gråfiolett, men det kan tenkes at diverse ytre dyrkingsforhold også bidrar (jordsmonn, gjødsling, temperatur...).

Denne har ikke fått verdens beste plassering mht jordsmonn, for jeg tenkte at gallicaer tåler/liker å ha det skrint. Jeg plantet den for fem år siden og følger med på at den skal bygge seg opp til en røslig busk (håper jeg). De fleste rosebusker skal ha noen år på seg.
Men den har god plassering for meg slik at jeg kan se den på vei inn og ut av hagen.
Den har også vakkert bladverk og vakre knopper med frynsete, grønne begerblader (er det riktig betegnelse?)
Hardfør til H5-6 og har god duft.

4 kommentarer:

  1. Hm, en rose som til og med jeg kan like. Skrint har jeg det også, denne får jeg holde utkikk etter.

    SvarSlett
  2. Hei Mari Anne. Den er ikke så veldig vanlig. Jeg kjøpte min hos Lundbergs. Den fins også i sortimentet til Vestby planteskole utenfor Sarpsborg.Hvis du liker denne, vet jeg om en hel drøss med roser du kan tenke deg ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke sett den noe sted. En gallica til på ønskelista!

    SvarSlett